
Persberichten
18 nov 2025, 13:14 - Update: 24 nov 2025, 10:59
"Zonder samenhang, geen herkenning. Zonder verbinding, geen effect. En dat is precies de vraag die ons bij Talpa Media drijft: Hoe houd je aandacht vast in een wereld die continu verandert? Hoe helpen we merken groeien?"
Dorine introduceerde de twee belangrijkste pijlers van Talpa Media: Video Connect en Audio Connect. Twee schaalbare netwerken waarin bereik en insights samenkomen en worden door-ontwikkelt. Zodat merken niet alleen te zien zijn, maar ook gehoord worden. En zodat bereik geen toeval is, maar het resultaat van onderbouwde keuzes.

Dat is de misse van Talpa Media. Data met creativiteit. Video met audio. Media met mensen. Want in een wereld waar aandacht overal tegelijk is, is samenhang belangrijker dan ooit. Gefragmenteerd kijkgedrag betekent ook gefragmenteerde data, meetmethodes en definities. En dat is waar Talpa Media om de hoek komt kijken, met een continu uitbreidend netwerk.
Elke maand bereikt Talpa Media meer dan 11 miljoen Nederlanders via TV, en nog eens 10 miljoen online — via KIJK, Viaplay, BBC NL+, de FAST-kanalen, nieuwsplatforms, YouTube én de creators van Bombers & Lemonade. Een indrukwekkend bereik.
Maar bereik alleen is niet genoeg. Daarom heeft Talpa Media al videokanalen — van tv tot shortform, van streaming tot social — gebundeld tot één advertentienetwerk. Zodat je via één ingang toegang hebt tot ons volledige bereik: Video Connect.

Dorine van Mullem
Met Video Connect vangt Talpa Media het verschuivende lineaire bereik op via onze streaming- en digitale platformen.
Elk kijkmoment is óók een advertentiemoment, een kans voor merken om zichtbaar te zijn. Dat is waarin het bedrijf zich echt onderscheid. Anderen hebben misschien méér kijkers, maar bij Talpa Media is elk moment ingericht op impact voor adverteerders. Daar zit het verschil — en dáár zit de waarde.
Als we inzoomen op het streaming-domein — waar mensen bewust kijken, vaak op het grote scherm, dan behoort Talpa Media met KIJK, Viaplay en BBC NL+ tot de grootste advertentieplatformen van Nederland.

Samen met de markt bouwen we aan één standaard voor videometing: de Video Totaal Currency van het Nationaal Media Onderzoek. We meten álle kijkmomenten – lineair én digitaal – en laten zien wie je bereikt.
En daarmee lopen we als markt internationaal voorop. Juist omdat we het samen doen.

Tegelijkertijd zet Talpa Media ook de volgende stap: een dataset die laat zien hoe lineaire én online video sámen presteren, op campagneniveau. Geïntegreerd in de tools die we allemaal gebruiken.
Ook vandaag de dag heb je tv nodig voor de snelle opbouw van contacten. Maar hoe presteren onze online videoplatformen? Net zo goed, beter of anders? Samen met DVJ Insights hebben we onderzocht wat de effecten zijn van televisie én van onze videoplatformen. En wat blijkt? Onze digitale videoplatformen presteren op veel KPI’s net zo goed of zelfs beter.
Dat is Video Connect: één netwerk waarin bereik, impact en innovatie samenkomen.
Dorine van Mullem
Audio doet iets met je. Talpa Media heeft onlangs neuro-onderzoek uitgevoerd om wetenschappelijk te bewijzen dat herkenbare audio beelden kan oproepen in je hoofd. Iedereen vult dat op z’n eigen manier in en juist daarin zit de kracht. Het zorgt ervoor dat mensen niet alleen je merk herkennen, maar het ook echt voelen. Een geluid, een stem, een melodie, het roept direct iets op, vaak zonder dat je er bewust van bent.
En dat maakt audio zo’n belangrijk onderdeel van merkbeleving. Daarom is Audio de tweede pijler van Talpa Media.

Met Audio Connect brengt Talpa Media bereik en insights samen. Met de Talpa-radiomerken bereiken we elke maand ruim twaalf miljoen luisteraars. Een enorm publiek, verspreid over het hele land. Mensen die ons elke dag meenemen in hun ritme. Van de ochtendshow tot de late avond, van onderweg in de auto tot thuis in de keuken.
Met Audiohuis en Podimo zijn we inmiddels de nummer één in podcast-advertentieverkoop in Nederland, met een marktaandeel van 37,4% en ruim 4,2 miljoen wekelijkse downloads - onder een jong, hoogopgeleid publiek dat je met traditionele radio vaak niet bereikt.
Daarbovenop hebben we meer dan honderd digitale themastations en samenwerkingen met platforms als SoundCloud en Sonos Radio. Zo breiden we onze kracht in audio steeds verder uit.
Dorine van Mullem
Met Audio Connect bereikt Talpa Media 91% van Nederland. Elke maand weer.
Elk type audio spreekt een andere groep aan. Podcasts zijn populair bij een jong publiek dat op zoek is naar verdieping en interessante verhalen.Digitale themakanalen trekken mensen die bewust kiezen voor bepaalde muziek of sfeer. En lineaire radio blijft vertrouwd een dagelijks onderdeel van het leven van miljoenen.

Ook audio wordt persoonlijker. Innovatie draait hier om één ding: de boodschap laten passen bij het moment. Met Dynamic Audio Ads passen boodschappen zich bijvoorbeeld automatisch aan het moment aan, aan het weer, het tijdstip, de locatie of zelfs de stemming. Daardoor voelt elke boodschap persoonlijk en precies op zijn plek.
Met AI kunnen we personalisatie versnellen, zonder de menselijke maat te verliezen. Zo combineren we schaal met gevoel, technologie met emotie. Vanuit innovatiehub ConnectLab van Talpa Media wordt continue geïnnoveerd en gezocht naar baanbrekende advertentieoplossingen.
Bekijk hier alle Audio x Innovatie projecten.

En net als bij video werken we ook in audio toe naar één transparante standaard, een gezamenlijke manier om alle luistermomenten te meten, lineair en digitaal, zodat merken straks in één oogopslag kunnen zien wat hun totale audiobereik is.
Dat is de kracht van ons netwerk: video en audio als één geheel.
Dorine van Mullem