
Persberichten
18 nov 2025, 09:00 - Update: 24 nov 2025, 10:56
Talpa Studios werkt over de as van content creatie, productie én distributie. Het doel van het creatieve bedrijf is lokale content te creëren die hier relevant is, maar óók universele aantrekkingskracht heeft.
Maarten Meijs
"Wij zijn bereid risico’s te nemen en te investeren in content. En dat doen we samen met jullie. En hoe beter de match tussen onze content, adverteerder en consument, hoe groter de kans dat het werkt – inhoudelijk én commercieel." Maarten vervolgt, "Voor ons is dat óók connecting the dots: tussen merk en verhaal, tussen platform en publiek, tussen idee en impact."
Er wordt ook fors geïnvesteerd in AI. Talpa Network, Talpa Media én Talpa Studios werken samen in een AI Hub. Daardoor kan de hele keten vernieuwd worden – van creatie, naar productie, tot video en audio distributie. En natuurlijk commercie. Dat is deels noodzaak – want productiekosten stijgen en marges staan onder druk – maar het is óók een kans. Want innovatie versterkt de positie van Talpa als producerend Nederland en vormt daarmee een stimulans voor onze economie.
Een mooi voorbeeld hiervan is De Kwis met Ballen, in Nederland een samenwerking met Lotto. "In 2025 hebben we samen met onze technische en facilitaire partners meer dan 12 internationale versies van onze format titels in Nederland opgenomen voor landen als Amerika, Australië en Spanje," legt Maarten uit.
Die internationale samenwerkingen maken het mogelijk om méér te investeren in de kwaliteit en productie van onze lokale series. "En zo creëren we – samen met jullie – een echte win-winsituatie."

Begin 2026 verhuist Talpa Studios van Laren naar het Talpa Network pand in Hilversum. En hoewel Talpa Studios en Talpa Network twee zelfstandige bedrijven blijven, zorgt de gezamenlijke locatie voor nog meer synergie en korte lijnen.
"Dat maakt ons sneller en wendbaarder, maar het betekent ook dat we één loket creëren voor branded content en samenwerkingen met partners zoals jullie," legt Maarten uit.
Allard Ruyl
Zo kunnen partners al in een vroege fase van de creatie betrokken worden - zodat het verhaal van het merk en het verhaal van de content echt in elkaar grijpen.
Creatieve impact. Commerciële impact. En maatschappelijke impact.
"En als we die drie verbinden, blijft de Nederlandse advertentie-euro in het Nederlandse medialandschap," benadrukte Allard, "En dat is niet alleen goed voor ons, maar voor iedereen hier in de zaal."