Addressable TV heeft bewezen aanzienlijk effectiever te zijn dan traditionele TV-commercials.
Onderzoek van Memo2, in opdracht van GroupM en samenwerkende videopartners waaronder Talpa Network, wijst uit dat op maat gemaakte addressable spots de impact met maar liefst 30% kunnen vergroten. Dit onderzoek, uitgevoerd in een gesimuleerde omgeving, bevestigt de potentie van gerichte reclame.
De werking van Addressable TV is ook in de praktijk getoetst tijdens een campagne van de Nationale Postcode Loterij rondom de PostcodeKanjer, waarbij negen regionale varianten zijn gebruikt. Volgens een studie van DVJ Insights, opgezet door Abovo Media, Nationale Postcode Loterij, Ad Alliance en Talpa Network, hielden de regionale uitingen in vergelijking tot de generieke variant de aandacht van kijkers langer vast. De commercials worden meer uitgekeken (+15%) en zorgen voor 10% stijging op (spontane) merkherinnering. De resultaten tonen ook aan dat kijkers emotioneel sterker reageren op deze commercials, wat wijst op meer betrokkenheid.