Terug
Achtergrondartikelen.
26 sep 2025, 06:29 - Update: 9 okt 2025, 10:30
Na 2,5 jaar ontwikkeling kunnen adverteerders nu hun commercials naadloos afstemmen op de voorkeuren van specifieke doelgroepen. Dit vergroot de relevantie en impact voor zowel merken als kijkers.In samenwerking met partners zoals het Nationaal Media Onderzoek (NMO) en Ad Alliance is Talpa Media klaar om deze baanbrekende innovatie in tv-reclame uit te rollen. Allard Korenhof, Director Data Intelligence & Strategy bij Talpa Media, licht toe: "De technologie is klaar en alle voorwaarden zijn afgevinkt—van gevalideerde meetmethoden tot gecertificeerde impressies. We hebben succesvolle pilotcampagnes afgerond, maar nu begint het echte werk. Samen met mediabureaus en adverteerders gaan we deze nieuwe standaard verder ontwikkelen." Ontdek hoe je jouw campagne kunt personaliseren en optimaliseren met Addressable TV.
We bieden diverse segmentatie-mogelijkheden waarmee adverteerders hun reclameboodschappen kunnen personaliseren en richten op specifieke doelgroepen, wat de relevantie en effectiviteit van de campagnes aanzienlijk verhoogt. Als adverteerder kun je je richten op huishoudens:
in een specifieke regio;
met een bepaald inkomen (modaal, 2x modaal, 3x modaal);
op basis van gezinssamenstelling (eenpersoonshuishouden, huishoudens zonder kinderen, huishoudens met kinderen, huishoudens met jonge kinderen);
of naar woonsituatie (huurhuis, koopwoning, WOZ-waarde, energielabel van de woning, type woning).
Daarnaast zijn we bezig met de ontwikkeling van nieuwe segmenten op basis van kijkgedrag.
Hoe wordt Addressable TV afgerekend?
TV wordt traditioneel afgerekend op basis van Gross Rating Points (GRP’s). Bij Addressable TV wordt er gebruikt gemaakt van een ad server voor het inkopen en rapporteren van advertenties, waarbij we afrekenen op kosten per duizend impressies (CPM). In de toekomst verwachten we de transformatie naar één currency voor video-afrekening, zodat we de resultaten van verschillende videoformaten effectiever met elkaar kunnen vergelijken. Hiermee kunnen we zowel de impact als de kosten per formaat overzichtelijk in kaart brengen.
Bieden alle Nederlandse TV exploitanten ATV aan?
Niet alle Nederlandse TV-aanbieders bieden Addressable TV aan. STER, die de reclame verzorgt voor de publieke omroepen, doet hier niet aan mee. Op dit moment is Addressable TV alleen beschikbaar bij Ad Alliance (RTL) en Talpa Media.
Waarom is correctie, of ‘ontdubbeling’ nodig? En waar moet rekening mee gehouden worden?
Correctie, of 'ontdubbeling', is nodig bij Addressable TV omdat het belangrijk is om te onderscheiden of een kijker bereikt is door een lineaire spot of een addressable spot zodat er geen dubbele afrekening plaats vindt. Dit gebeurt technisch door een watermerk toe te voegen aan de addressable spots, wat de kijkmeter herkent. Bij de datacorrectie in de software moet vervolgens rekening gehouden worden met de juiste toewijzing van kijkcijfers voor individuele spots en de totale kijkdichtheid van reclameblokken.
Hoe vindt de correctie plaats in het kijkonderzoek.
Zodra de data van de kijkmeters verzameld zijn, worden deze geanalyseerd door software om te onderscheiden of een panellid een lineaire of een addressable spot heeft gezien. De spotkijkdichtheid wordt berekend over de hele minuut waarin de spot start. Omdat er meerdere spots binnen een minuut kunnen starten, moet de correctie alleen op de juiste spot worden toegepast. Dit wordt gedaan door te kijken naar de panelleden die in het midden van de spot naar een andere uiting (i.e. addressable) keken dan de lineaire spot.Deze panelleden worden vervolgens niet meegenomen bij de bepaling van de kijkdichtheid van de spot. De kijkdichtheid van het blok wordt berekend over de gehele duur van het blok. Het is dus noodzakelijk om de blokkijkdichtheid per spot te corrigeren. De huidige blokkijkdichtheid blijft echter behouden.
Wat zijn de privacyoverwegingen en regelgevende kaders rondom het gebruik van data voor targeting op Addressable TV, en hoe waarborgen we de privacy van de kijkers?
Vodafone-Ziggo is en blijft de data leverancier van deze propositie. Zij hebben consent gevraagd aan de consument. Wij targetten op geaggregeerd niveau en kunnen nooit op een individueel huishouden targetten.